"Halo", nytt säkerhetssystem i Formula1

Lewis Hamilton uttalar farhågor för säkerheten sedan halo för F1 försenas 
 
 
 
 
 
 
Cheferna i Formula 1 kände att "halo" som testats hittills behöver ytterligare arbete 
 
 
 
 
Den trefaldige världsmästaren i F! Lews Hamilton hoppas att F1 inte kommer att beklaga att de fördröjer introduktionen av det ökade skyddet för huvudet i cocpit på bilana.
 
F1 chefen har beslutat att införa "halo" systemetl 2018 hellre än nästa år för att få mer tid till undersökningar.
 
"Om vi olycktligtvis kommer att få en olycka under nästa 1 1/2 åren när vi vet att vi haft en lösning kommer de att avskeda sig själva" sade Hamilton,
"Jag bara hoppas att under denna period ingen skadas inkluderand jag själv."
 
F1 ansvarige för affärsverksamheten Bernie Ecclestone förklarade för förarna under ett möte på fredag varför han, de sex andra ledarna för de största teamen och FIFA hade beslutat att vänta med att införa halo.
 
 
 
 
 
 
Vettel vill att andra förare skall testa ut halo utrustningen
 
 
 
Anledningen som givuts varför de vill att fler förare skall ha chansen att prova systemet är att även de skall kunna testa effekterna.
 
Än så länga hat bara tre förare använt det i totalt fyra varv.
 
 
Mina kommentarer:
Jag kan inte riktigt förstå varför man är så försiktih med att införa systeet. Kan det vara så att de inte är helt säkra på att systemet inte för med sig något negativt, det måste nästan vara så antar jag.
 
Vi har fått lite dåliga förklaringar tycker jag, men det är ju helt klart att det inte är några "duvungar" som tar besluten i F1.
 
Jag vet heller nte vilka olyckor i F! som medfört att systemet kommit att tas fram. Som sagt lite svag information.
Jag har nog tyckt att det varit lite underligt att förarna suttit där utan något speciellt huvudskydd, men jag har trott att detta berodde op uteblivna olyckor beroende på det.
 

Kommentera här: