Du är nog inte så tokig i alla fall Putin, men Norge?

330 Natosoldater utplaceras i Norge
 
 
 
 
 
 
 
 
Det här utspelet kom för några dagar sedan och naturligtvis började jag undra över vad den direkta uppgiften för dessa soldater skulle vara.
 
Naturligtvis får man inget direkt svar på frågan, men tankeverksamheten sätter ju igång.
 
330 soldater mer eller mindre i det Norska försvaret kan rimligen inte ha någon betydelse, inte förrän det är specialutbildade soldater som får en alldeles speciell uppgift som det ordinarie manskapet inte kan utföra, då börjar bitarna falla på plats
 
 
Soldaterna skall stationeras nära Trondheim
330 amerikanska marinkårssoldater ska stationeras i Vaernes nära Trondheim från och med januari 2017. USA och Norge har tecknat ett avtal om en roterande styrka som ska öva och träna på norsk mark
 
Det blir ju bara gissningar, men jag tror faktiskt att den här gissningen hamnar på rätt sida om ett eventuellt frågetecken.
 
Jag tror följande:
Norge har via Nato fått tillgång till ett vapensystem som man inte haft tidigare eller så behöver Nato hjälp med en del av behandlingen, underhåll, av ett avancerat vepensystem och sannolikt har detta med kärnvapen att göra. Det kan vara allt ifrån ett misilsystem till laddningsstationer för marina eller flygburna enheter för atomvapen av något slag.
 
Det skulle förvåna mig väldigt mycket om det hela inte skulle ha något med kärnvapen att göra, vilket naturligtvis inte enbart skapar oro i Ryssland utan även det Svenska försvaret och vi innevånare i Sverige tillsammans med innevånarna i Danmark, Finland, de baltiska länderna och övriga Östersjöländer borde reagera kraftigt, precis som Vladimir Putin.
 
En fraåga jag ställer mig är huruvida Sveriges försvarsminister eller regering blivit förvarnade  om vad som är på gång.
Jag har ännu inte, tyvärr, hört frågan ställas, men jag skulle tro att alla är medvetnaom det nya draget, men i så fall hur kan Sverige stillatigande låtit detta ske?
 
 
Naturligtvis måste Putin reagera på detta precis som han gör och jag tycker att om det hela inte har med kärnvapen av något slag att göra då borde även Ryssland ha blivid meddelade och nu när det är som det är så stöder detta min kärnvapensteori. Det är givet att så är fallet så kan man ju bara inte förvarna Putin, tyvärr, så han måste ju agera som han gör.
 
 
Detta är en alldeles för stor sak för att den bara skall glömmas bort av media så vi kommer sannolikt inom några dagar få en förklaring eller ett erkännande av vad man gjort.
 
 
Nej du Putin, du är nog inte alls galen i de här frågan, men tyvärr fiins det uppenbarlegen att antal andra, på västsidan, där förståndet helt spårat ur och jag tänker på Norge.

Kommentera här: