Guam

Nord Korea säger att de  funderar på att missilanfall på Guam
 
 
 
Stilla havsön Guam är hemmet för den Amerikanska flygbasen "Andersen"
 
 
 
Nord Korea har sagt att de funderar på att genomföra ett missilanfall på Stilla Havsön Guam
 
Nord Koreas nyhetsagentur sade att man funderade på en plan att avfyra medeldistansmissiler mot Guam, där USAs strategiska bombplan är baserade.
 
Detta uttrycker en stor ökning i retoriken mellan de två länderna.
 
 
Den lilla men betydelsefulla ön Guam.
 
 
 
 
 
Den 541 kvadratkilometer korallön i Stilla Havet mellan Filippinerna och Hawaii, är ett oorganiserat område, med en befolkning på omkring 163.000, en militärbas som täcker en fjärdedel av ön. Om kring 6.000 militärer är baserade där och det finns planer på att utöka antalet med flera tusen.
 
Den är en viktig utpost för USA som ger tillgång till potentiella motståndare som Södra Kina, Korea och Taiwan.
 
 
Mina kommentarer:
Jag kan inte för ett ögonblick tro att Nord Korea skulle genomföra något så idiotiskt som ett missilanfall mot Guam. Detta skulle utan tvekan tända gnistan för att riktigt stort anfall av USA mot Nord Korea och om Kim Jong-un har något förstånd i behåll så kan han ju bara inte planera för något så idiotiskt.
 
Jag vet inte om detta bara är en förhoppning från min sida.
 
Tyvärr kan man inte med säkerhet veta hur Kina ställer sig i det här fallet. I allra värsta fall skulle ju detta kunna utvecklas till ett världskrig. Hur idiotiska jag än kan anse att de Nord Koreanska ledarna är så kan de väl inte vara så renons på intelligens att de startar detta krig, men vem vet?

Kommentera här: