Ryssland kontra USA

Hur kommer kampen att sluta?
 
 
 
 
USA har ökat sanktionerna mot Ryssland enligt ett beslut som fastställdes av senaten i går.
 
Russland svarar med att säga att över 700 amerikanska diplomater skall utvisas från landet.
 
Nästa drag blir att USA mu söker ytterligare en möjlighet att öka trycket mot Russland. Har inte en aning om vad det kan bli, men uppfiningsrikedomen är väl i det närmase onegränsad i den här sandlådan, för jag tycker nog att man är nere på "sandlådenivå" i det här fallet.
 
Jag har slutat med att hålla reda på vad det egentligen är som länderna egentligen är oense om, men det är väl helt klart att två så stora länder inte kan vara överens om allt.
Såvitt jag kommer ihåg så  är väl läget för Ryssland sämre än för USA emedan de utför saker som strider mot internationella bestämmelser.
 
Nu sitter ju ledarna i varsin stad, Washingston och Moskva, och vi har ju många kommunikationsmöjligheter, telefon, mail, Twitter, flygförbindelser och till och med båtförbindelser om det vill sig, men det verkar inte vara modernt att använda någon av dessa möjligheter fullt ut.
 
Såvitt jag vet så har ledarna bara träffats en gång. Med tanke på de meningsskiljaktligheter som föreligger så borde de träffas "väldigt" ofta tillsammans med sina staber.
 
Jag har väldigt svårt att tänka mig att de två ledarna inte skulle kunna komma fram till en kompromiss om verkliga anstränngninga gjordes.
Nej, det går inte. då är det lättare att införa nya sanktioner och utvisa några diplomater i stället.
 
 
Putin känner jag absolut inte, men han har ju varit ledare i Ryssland under så många år att det på något sätt känns som som jag skulle känna honom. 
Det jag kan påstå är att han är en mycket välutbildad man och det är inte så svårt att gissa hur han kommer att reagera i olika situationer.
 
När det gäller Trump är det en helt annan sak. Han är troligen också välutbildad som företagsledare, men han har väl inga erfarenheter som ledare för ett land.
Nu är det tyvärr så att om man tror att man vet hur han kommer att reagera i vissa situationer så har man för det mesta fel. Dessutom har han en viss förmåga att ändra inställningar, så man vet aldrig vad som kommer att ske.
 
Sammanlagt så kan väl allt detta göra att det kan vara svårt att umgås på ett normalt sått, men i alla fall tycker jag och tror att de skullw kunna komma fram till ett mycke bättre förhållande än dagens om bara försök gjordes.

Kommentera här: