Har man hittat rätt mördare?

Rättegången mot Tova Mobergs misstänkte mördare
 
Nu inleds rättegången mot Tova Mobergs 22-årige expojkvän som står misstänkt för mord och grov kvinnofridskränkning.
Expojkvännens känslor kring att vara mordmisstänkt: ”Känns väl okej”

Själv nekar han till mord – och menar att det inte känns något speciellt att han misstänks ha mördat henne.
– Det känns väl okej eller hur jag ska förklara det liksom, säger han enligt polisförhör.

I maj anmäldes 19-åriga Tova Moberg försvunnen av sina anhöriga. Kvällen hon försvann befann hon sig på sin expojkväns gård i Hudiksvalls kommun och han misstänktes snart ha med hennes försvinnande att göra.
Hon hittades senare mördad i sjön bredvid expojkvännens gård.
På gården fanns det blodspår och vid sjön fotavtryck och hjulspår efter skottkärran som Tova ska ha fraktats och dumpats i, enligt åtalet.

Nu inleds rättegången mot Tova Mobergs 22-årige expojkvän som misstänks för mordet. Han är också åtalad för grov kvinnofridskränkning efter att han under flera år av deras relation misstänks ha misshandlat och hotat Tova Moberg – något som hon också dokumenterat själv med hjälp av bilder på sina skador och att skriva om vad som hänt i sin dagbok.

22-åringen har konsekvent nekat till mordet och lämnat andra förklaringar, såsom att Tova ska ha lämnat hans gård den aktuella kvällen.

När polisen konfronterar honom med bilder på skadorna som de menar att han ådragit sig i samband med mordet, så kan han inte se hur det ses som en ytterligare pusselbit som pekar mot honom som misstänkt gärningsman.
– Ja, ni kanske tycker det, men jag tycker det låter absurt i alla fall. Det gör jag faktiskt, säger han i polisförhör.
”Tråkigt att höra”

Polisen undrar också hur han känner för att han misstänks ha mördat exflickvännen.
– Ja, det är tråkigt att höra att ni inte har nån annan på kroken helt enkelt, eller hur jag nu ska beskriva enklast, säger han enligt polisförhören.

Och hur känns det för dig att veta om hur utredningsläget ser ut, undrar poliserna.
– Ja, hur känns det för mig? Ja, ja det känns väl inget speciellt. Alltså som jag sa det känns ... det känns väl som för tre månader sen, likadant som det gör nu. Alltså förstår ni hur jag menar? Det känns ju fortfarande ... Jag vet att jag är misstänkt.
 
Det känns likadant, men jag känner mig inget mer skyldig för att jag vet att jag inte är skyldig liksom, säger han i förhör.
”Vad vill du att jag ska göra?”

Polisen påpekar att det ”är på riktigt” och att han suttit frihetsberövad sedan i maj och att man nu är inne i september månad.
– Jaha, jag vet. Ja, det är inget roligt men vad vill du att jag ska göra liksom? Börja grina tänkte jag säga eller vad, säger den mordmisstänkte 22-åringen i polisförhöret.
 
 
Mina kommentarer:
Det skulle förvåna mig väldigt mycket om rätten skulle komma fram till ett frikännande.
 
Undrar om det inte vore på sin plats att utföra en psykiatrisk undersökning på den anklagade.
Allt verka onte stå så bra till med honom.

Kommentera här: