Sverige och den "rika" budgeten

 
Magdalena Andersson i dagens Morgonstudio
 
 
Magdalena Andersson (S)
 
 
I dag kommer vår finansminister att tala en del om hur hon vill placera en del av budgetöverskottet. Det är delar av höstbudgeten som skall presenteras.
 
Jag tror att jag vet hur dem kommer att tas emot av allianspertierna och det blir sannolikt ingen positiv respons, något annat vore underligt.
 
 
Jonas Sjöstedt, (V)
 
Tidigare har har Jonas Sjöstedt, (V), lyckas få igenom  ett vårdpaket från vänster: på 4,7 miljarder till vården. Ett antal veckor tidigare fick han igenm ett annat palet, jag mins inte vad, men budgetpengar kostade det.
 
 
Nu när vi uppenbarligen har ganska gott om penhar så är det ju självklart att dessa skall utnyttjas.
De pengar som nu finns tillgänglia är ju inte pengar som återkommer varje år utan det kan mycket väl vara en engångsföreteelse.

Därför undrar jag hur Sjöstedt har resonerat. De pengar som vården får är det en engångsföreteelse eller hur har han tänkt få ihop detta belopp nästa år. Han kan ju inte veta om vi får något budgetöverskott då.
 
Lika svårt vore det att satsa på högre lön till poliser. Detta kan ju inte vara något som polisen kan nöja sig med bara under ett år, men var tar man pengarna sedan?
 
Det kan inte vara lätt att tillfredsställa alla mottagare av dessa pengar och att tillfredsställa aliansen anser jag vara helt omöjligt.
 
Om allt detta skall fungera så måste statens inkomster varje år öka annars kommer hela systemet att kollapsa.

Kommentera här: