TV i går i dag och i morgon

Jag kommer inte ihåg året men det var någon gång på 50-talet
 
 
Jag kommer ihåg när jag kom hem till min mamma och hon hade köpt en TV-apparat, det var ju något fantastiskt att inte bara höra någon tala utan att även kunna se en bild.
 
Jag tror åtminstonde att jag minns nyhetssändningarna, men det jag kommer ihg mest var nog Lennart Hyland och hans program. Som jag tyckte då och som jag fortfarande tycker var dessa program underhållning på allra högsta nivå.
Absolut inget som man kommer i närheten i dagens flora av program.
 
Programutvecklingen har ju också varit enorm och jag frågar mej om man i dag inte har kmmit till en nivå där kurvan brutits och börjar gå nedåt.
 
Jag vill gärna göra en jämförelse med hur det är i idrotten.  Tittar vi på grenen höjdhoppt.ex. så nåddes resultatet 2,45 av Kubanen Javier Sotomayor 1993, för 25 år sedan.
 
Vår egen Kajsa Bergqvist har innomhusvärldsrekordet på 2,08 sedan 2006, altså för 12 år sedan.
 
 
 Man kommer till en viss nivå och sedan är det mer eller mindre slut och det verkar vara på precis samma sätt med vad som händer med TV-programmen.
 
I TV försöker man förnya sig genom att ersätta programledarna med nya, men det blir inga lyckade byten i princip.
Vi har alldelse för många program som har slitit us sig själva, antingen så har vi inte tillräckligt bra programmakare eller så har man även här nått 2,45 i höjd och helt inte kommer högre.
 
Enligt vad jag tror så finns det gränser för allting och därmed också vad man kan hitta på på TV-sidan.
 
 
Vad skall man då gära?
 
Börja om från början!
 
Minska ambitionerna över lag och behåll det som hela tiden varit intressanta program. Jag tänker då kanske främst på nyhetssändningarna  och på diverse kommentarer. Så har vi natorligtvis sporten med våra fina stolta Svenska idrottare. 
 
Skall vi stanna där?
  
Kanske inte, men det kan väl inte vara nödvändigt att sända en massa "skitprogram" nästan hela dygnet.
 
 Kanske fler program med lokalt intresse?
 
Jag vill inte påstå att jag kommer med nåhon lösnin, men jag vill påstå att någonting måste öras och detta så snart som möjligt.

Kommentera här: