Talskrivning åt ministrar och riksdagsmän

Vems tal är det vi lyssnar till?
 
 
 
Allt sedan  Landsbygdsminister Sven-Erik Bucht fick kritik för de talskrivare han använt har jag tänkt på vad det är si lyssnar till i verkligheten när vi lyssnar på de tal som våra ministrar håller och detta gäller också riksdagsmännens tal.
 
Just nu sitter jag och lyssnar till utrikesministerns tal i Folk oh försvar. ett tal som jag tycker är bra, men frågan är om det kommer från Margot Wallström eller om det är ett tal skrivet av en utomstående talskrivare. Detta är liksom två helt skilda saker och därför borde inte våra politiker tillåtas använda talskrivare, vi vill ju höra vad våra politiker har att säga.
Det som en talskrivare vill att vi skall höra ör ju av mycket mindre intresse, det kan ju i värsta fall lura oss att tro att våra politiker verkligen menar vad de säger, men så är det uppenbarligen inte.
 
Jag kan så här direkt säga att jag hedrar en av våra partiledare som inte använder sig at några manuskript när hon talar och det är Kristdemokraternas ledare Ebba Busch Thor som alar helt ur hjärtat.
 
Just nu talar m-ledaren Ulf Kristoffersson, men är det hans ord vi hör?
Jag skulle inte tro det för han står ju och läser från ett manuskript hela tiden.
 
 
 
 

Kommentera här: