Vi tar kvalitet på allvar säger ICA i Gamleby

Stämmer detta verkligen? 
 
 
Så här sall väl i alla falle en völrökt böckling se ut
 
 
 Så här säger ICA i Gamleby:
Vi är stolta över att vår butik är kvalitetscertifierad enligt en opartisk revidering och certifiering av tredjepart. Varje år får vi besök av kvalitetscoacher som säkerställer att vi lever upp till Svensk standard för livsmedelshantering och att alla lagar och regler på området följs.
Säkra leverantörer
 

Vi litar på våra leverantörer. Det kan du också göra.
För oss på ICA är förtroende viktigt. Vi vill att våra kunder ska vara säkra på att få bra varor hos oss. Därför ställer vi krav på alla våra leverantörer och deras underleverantörer på att de arbetar aktivt med kvalitets- och miljöfrågor och tar sitt sociala ansvar.

Vem får leverera ICA-varor?
Alla livsmedelsleverantörer till ICA ska vara certifierade enligt en tredjepartsstandard men vi har extra höga krav på våra leverantörer av våra egna varor. De ska vara certifierade enligt någon av GFSI:s (Global Food Safety Initiative) godkända standarder för produktion av livsmedel. Vi godkänner även ISO 22000 och IP livsmedelsförädling. De ska också leva upp till ICAs höga krav på djuromsorg, miljöarbete och socialt ansvar.

På plats i Asien
Sedan 2008 har ICA inköpskontor i Asien med en egen kvalitetsavdelning. Det ger oss bättre möjlighet att följa varans väg från producent till butik och kontrollera att leverantörerna lever upp till ICAs krav på kvalitet, miljö och socialt ansvar. Med färre mellanhänder kan vi dessutom få ner kostnaderna – och priserna mot dig som kund blir lägre.
 
Skulle göra en böclinglåda för några dagar sedan och såg att ICA hade böckling i sin nys "fiskdisk".
 
Böcklingarna var väldigt stora och jag litade på att, tyvärr, de var rökta på ett profesionellt sätt.
 
Mitt misstag upptäckte jag då jag skulle använda böcklingen.
 
  • De var inte urtagna, allt innanmäte låg kvar i dem
  • Rökeriet kunde uppenbarligen väldigt lite om själva rökprocessen för de smakade allt annat än rökt böckling
Med detta som faktum undrar jag varför jag handlade böcklingen på ICA i Gamleby,
Jo jag trodde i min enfald att jag skulle få varor med i alla fall en viss kvalitet och det trodde jag ända tills jag började anvnda dem och smaka på dem.
 
Bortkastade pengar var vad det var och jag kommer definitivt inte att göra om samma misstag.
 
Det kanske inte vore så dumt att testa varorna som am köper innan de säljs.
 
En annan undran: Om man är kvalitetscertifierad får man då sälja presis vad som helst?

Kommentera här: