FN

hÅsa Regnér får jobbet som biträdande chef för FNs lvinnoorganisationer i välden 
 
 
 
Åsa Regnér lämnar regeringen för toppjobb i FN
 
Därmed lämnar hon uppdraget som minister inom kort.
– Jag har verkligen tyckt om att vara minister, men det här är en chans som uppstår väldigt sällan och därför är jag väldigt glad, säger Regnér.
 

I dag fick hon besked av FN:s generalsekreterare António Guterres att hon får jobbet.
Aftonbladet har pratat med Åsa Regnér. Hon är mycket glad och menar att det är en chans att verkligen jobba för flickors och kvinnors möjligheter i världen.

– Det är ett engagemang som löpt som en röd tråd genom hela mitt liv, säger hon.
Flyttar till New York

Förordnandet är löpande, men brukar ligga på runt fem år sammanlagt. Därmed flyttar Åsa Regnér och hennes två tonårsbarn snart till New York i USA.

Om uppdraget säger hon:
– Jag blir vice chef för UN Women och har då särskilt ansvar för politikutformningen, jämställdhetspolitiken, men också för externa relationer mellan stater och UN Womens samarbete med länder och andra partners.

Åsa Regnér menar att det finns en rad saker hon hoppas uppnå i sitt kommande jobb.
– Jag hoppas på engagemang i kvinnors och flickors rättigheter och att, den dag när jag lämnar jobbet, ska fler länder ha investerat i flickors och kvinnors rättigheter, och i FN:s arbete för de här rättigheterna. Jag hoppas också att barnäktenskap ska ha minskat och att hedersrelaterat våld och våld mot kvinnor ska minska i världen.
Barnkonventionen blir lag.

När hon nu lämnar jobbet som minister summerar hon sin tid i regeringen. Åsa Regnér menar att det har varit roligt och hedrande att ha utsetts till minister i Stefan Löfvens regering.
Särskilt stolt säger hon sig vara över att man har satsat på en jämställdhetsmyndighet, att barnkonventionen snart ska bli svensk lag och att hon i sitt jobb har haft stort fokus på socialtjänsten, som hon menar att har varit eftersatt.
 
 
Mina lmmebtarer:
 

Kommentera här: