Oscarsgalan

Inga priser till Sverige
 
Rent spontant vill jag säga: Naturligtvis vi skall inga pris ha när vi inte gör bra filmer!
 
Hur kan jag bara säga så=?
 
Jag har under många år undrat över hur Sverige kunnat få så många priser som vi fått.
 
Enligt mitt sätt att se på film så är det för det första så att Oscarsgalan borde inte per automatik hållas varj år.
Det vore helt ok under förutsättning att det verkligen producerats film i den klassen som jag tycker slall gälla för att en Oscar skall utdelas.
 
Hur lan jag bara komma med ett sådant förslag?
 
Jag vill påstå att jag har en viss erfarenhet av vad man kan bedömma som en bra film.
 
Under många år gick jag väldigt mycket på bio. Det blev ända upp till fem filmer per vecka under den mest intensiva perioden.
 
En film innehåller ju väldigt många delar. Blamnd annat har vi själva grundhistorien samt manuskriptet.
 
För att krydda upp det hela så gäller det att engagera skådespelare som drar med sig åskådarnas positiva tyckande om innehållet. Regisörens arbete är naturkigtvis ett av de allra viktigaste samt naturligtvis kamera mannens insats.
Det är lätta att minnas tillbaka på filmfotografen Sven Nykvists fantastiska arbete tillsammans med Ingmar Bergman..
 
Nej, sluta dela ut dessa priser varje år och vänta med utdelningen tills det verkligen producerats en film som kan göra skäl för ett sådant pris. Då kanske värdet för en fim som får priset skulle kunna höjas.
 
 

Kommentera här: