Hurra, hurra, hurra de är här nu, mina tornseglare!

Jag gissade rätt i går, tornseglarna är verkligen här
 
 
 
 
 
 
Nu är det helt klart, tormseglarna ör här hos mej.
 
Antalet flygningar till boplatsen under tegelpannorna ligger nu i topp, precis som ett vanligt år.
 
Om en fågel redan är i boet och det kommer ytterligare en som vill in så utför den ankommande en otrolig vändning i luften med hjälp av vingarna. Det behövs inte många decineter för fågeln att helomvända. Jag kan inte riktigt förstå att den klarar av denna helomvändnin med tanke på den hastighet med vilken fågeln närmar sig boet. Skickligt utan tvekan.
 
De håller nog på att återställa boet och det dröjer säkert inte länge förrän äggen ligger där och då blir det ju bara den ena som flyger in i boet.
 
En del av dagen flyger de ganska lågt och det är då jag kan se dem i deras fantastiska hastighet. Andra tider ser jag dem inte alls och det är förmodligen då de flger på de högre höjderna.
 
Undrar hur länge det dröjer innan de börjar skria. Kan det möjligen ha något med äggläggningen att göra?

Kommentera här: