Mina fåglar

De mest ativa är tveklöst Tornseglarna
 
 
 
 
 
Nu består ju inte min "fågelvärld" bara av Tornseglare utan även av ska vi säga av flera andra fåglar.
Till exempel pilfinkar, skator och sädesärlor bland andra.
 
De som normalt låter mest är pilfinkarna. Jag skulle tro att det är ungarna som så gott som hela tiden ger ifrån sig som jag tyckr ett mycket irriterande ljud, men ännu har detta ej börjat, vilket antagligen beror på att ungarna fortfarande ligger jvar i äggen.
 
När det gäller tornseglarna så har inte deras skriande börjat ännu. Skrien kommer, tror jag, från de fåglar som flyger in och ut ur boet, men även de som flyger förbi utanför boet ger ifrån sig dessa skri.
 
Det kan vara så att deras skriande börjar när unarna blivit lite större, men jag bara gissar detta.
 
Har försökt få veta mer om detta med hjälp av fågelskådarna i Ottenby, Öland, men det visste ingenting om detta. Underligt tycker jag och även dåligt så jag undrar om dessa fågelskådare bara räknar fåglar och inget mer.
 
 
Som jag beskrivit tidigare har jag konstaterat att tornseglarna har lite olika tider när de flyger in och ut ur boet samt i luften runt omkring utanför. Däremellan syns de inte över huvud taget och då måste de ju befinna sig på andra platser. Kanske på högre höjd där de bland annat sover.
 
Nu ser jag fram emot att tornseglarna skall kläcka sina ägg och jag hoppas verkligen att allt går bra för dem i år.

Kommentera här: