US-open

Nadal bröt semifinalen knäskadad: ”Lider med honom”
 
  
 
 
  
För ett år sedan var Rafael Nadal, 32, kung av New York när han vann US Open.
I natt avbröt titelförsvararen semifinalen mot Juan Martin Del Potro.
– Det gjorde ont att se honom lida i dag, konstaterade argentinaren i sitt segertal.

För ett år sedan vann spanjoren Rafael Nadal finalen mot sydafrikanen Kevin Anderson på Arthur Ashe Stadium i New York med 3–0 i set.

Årets upplaga strandade i semifinalen mot 29-årige Juan Martin Del Potro, på det mest snöpliga sättet.
Efter ett jämnt förstaset kunde Del Potro till slut ta greppet om matchen när han vann i tiebreak.

Nadal fick hjälp av läkare
Sedan tog det roliga slut.

Spanjoren fick problem med sitt högra knä redan i det första setet när han kallade in läkare. I det andra eskalerade smärtan och Nadal hade svårt att överhuvudtaget röra sig på centercourten.
Det gjorde förstås att den hårdservande 29-åringen från Tandil i Argentina kunde vinna med komfortabelt med 6–2.

Sedan avbröt en mycket besviken Nadal matchen, tackade sin motståndare och publiken innan han avvek med nedböjt huvud.

– Jag kände av knäet tidigt och sedan försökte jag spara mig vid vissa bollar, men det fungerade inte i dag. Jag väntade så länge jag kunde på att avbryta, det var svårt att avsluta. Men vid något tillfälle måste man ta beslutet av avsluta. Det var svårt att spela med så mycket smärta, men jag hatar att avbryta.
Att spela ett set till med den här smärtan hade varit för svårt för mig, säger Nadal på presskonferensen efteråt.
 
Det var blott tredje gången på en Grand Slam som han avbröt en match på grund av skada.

– Det är inte bästa sättet att vinna en match. Jag älskar att spela mot Rafa, eftersom han är den största kämpen i sporten. Det gjorde ont att se honom lida i dag och jag önskar honom allt det bästa. Nyckeln för matchen var att vinna första set, vi spelade båda bra och jag är så glad att vara i final, säger Del Potro i sitt segertal.
För världstrean, som vann turneringen 2009, väntar nu Novak Djokovic.
Det blir ingen lätt match.
 
 
Mina kommentarer:
Nadal är naturligtvis en fantastisk spelare, men av någon anledning är han inte någon hjärtefavorit för mig. Jag irriteras hela tiden på att han inflr varje serv tar sig ett antal gånger i ansiktetbpå olika ställen och på alarna,. tar sig i stjärten och har nu också börjat ta sig på penisen innan han servar. Men visst är hab eb fantastisk spelare.
 

Kommentera här: