Vad är sanningen om järnvägsproblemen

Så här låter det i media:  Värmen skapar tågproblem: ”Naturen bråkar med oss nu”
 
 Information från media:

"Det blir stora förseningar i tågtrafiken på torsdagen.
Värme, åska och bränder slår hårt mot landets järnvägar.
– Det är naturen som hela tiden bråkar med oss nu, säger Trafikverkets presstalesperson Yasmine Boulechfar.

Tågtrafiken har under torsdagen problem på många håll i landet. Förseningarna beror på planerade banarbeten – och på värme, åska och torka.

Det är stopp i trafiken mellan Uppsala och Morgongåva, vilket påverkar all trafik mellan Uppsala, Avesta, Krylbo och Mora.

– I nuläget finns det ingen prognos för när det här felet ska vara lagat, det är ett spårfel och man får kontakta sitt tågbolag för mer information, säger Yasmine Boulechfar, presstalesperson på
 
Trafikverket.
Risk för solkurvor
Onsdagskvällens problem mellan Katrineholm och Norrköping har kunnat åtgärdas – men det är fortfarande förseningar på sträckan.

– Mellan Sala och Västerås är det också ett spårfel som nog kommer att hålla på hela dagen, med förseningar, säger Yasmine Boulechfar.

Mellan Narvik i Norge och Kiruna är det helt stopp i tågtrafiken på grund av en brand på den norska sidan, utan någon prognos för när den återupptas. Och med torsdagens höga temperaturer har trafiken på flera sträckor i Götaland ställts in – på grund av risk för solkurvor".
 
Ja så här ser informationen ut till allmänheten, men kan vi verkligen lita på den?
 
 
Mina kommentarer:
Skall vi verkligen tro att det inte kan finnas något material som skulle kuna motstå att bilda dessa "solkurvor"?
 
Jag skulle tro att detta bara är en ren kostnadsfråga och inget annat. Varför i hela friden skulle man inte kunna få fram ett material som inte bildar dessa solkurvor?

Kommentera här: