Var finns tekniken när det gäller friidrotten?

 
Beskedet i natt – protesten godkänd men ingen medalj
 
 
Thobias Nilsson Montlers
 
 
 
BERLIN. Sent i natt kom beskedet: efter längdhoppskaoset står det nu klart att Sveriges protest går igenom.
Thobias Nilsson Montlers resultat ändras – men bara till 8,10 och därmed en fjärdeplats.

– Det är fortfarande känslor som att varför blev det 8,10 nu, ska man lita på det?, säger Nilsson Montler till Sportbladet.

Det rådde kaos efter EM-finalen i längdhopp. Greken Tentoglou vann på 8,25 – men sedan var allt mycket ovisst.

Resultatlistan hade efter tävlingen tysken Heinle som tvåa och ukarinaren Nykyforov som trea, båda på 8,13.
Men det hängde i luften. Allt beroende på ett mycket märkligt sista hopp av svensken Thobias Nilsson Montler.
Svensken flög upp ur gropen helt säker på att han gjort ett jättehopp – men inget hände.

Resultatet dröjde och dröjde. Först efter en lång stund dök det upp 8,02.
– Jag ställer mig och tittar på de där linjerna i gropen och ser att jag är långt före tvåan och trean. Därför blir jag så glad – men så kommer 8,02 upp och det känns bara fel, säger Nilsson Montler.

”Alla säger att det är längre”

Funktionärerna hävdade att de linjer som finns i gropen kan ha visat fel men Nilsson Montler trodde inte på det då de visat rätt hela tävlingen. Svenska laget lämnade därför in en protest.
– Alla säger att det är längre, konstaterade Nilsson Montlér.

När Sportbladet hittar Thobias Nilsson Montler nästa gång sitter han på golvet och väntar utanför protestrummet där tränare Yannick Tregaro och Mikael Norman granskar filmen av hoppet. När de kommer ut har de bestämt att lämna in en officiell protest.

”Jag fattar verkligen inte”
– Det är skitsvårt att se, säger Tregaro och fortsätter:
– Det finns ett märke jag tror de mätt ifrån som är 8,02 men det finns där redan när du landar. Sen är det jättesvårt att se var du landar exakt. Någonstans börjar dina shorts ta i, men det är skitsvårt, säger han till Nilsson Montler.

– Kratern där du landar är 8,20 men om du dragit i shortsen innan dess går inte att se, avslutar Tregaro.
Nilsson Montler skakar på huvudet. Han brukar inte ens hoppa i shorts.
– Allt känns väldigt speciellt.

– Jag vet inte, det är väldigt små shorts. Nästan på gränsen till för korta för att jag skulle vilja ha dem. Att de ska kunna göra ett så långt märke från 8,02 till 8,20 krävs ändå 18 cm långa shorts.
”Hade varit störtnöjd”

Strax efter 23 lämnades protesten in.
Klockan 01,30 i natt kom beskedet: Sveriges protest bifölls.

Men resultatet ändrades ”bara” till 8,10 vilket alltså flyttar upp svensken på en fjärdeplats, blott fyra centimeter från silvermedaljen. När Sportbladet når Nilsson Montler sitter han på sitt hotellrum med mångkamparen Fredrik Samuelsson och brottas med dubbla känslor.

– Det blev i alla fall lite bättre... Man skulle fortfarande vilja se bilden som de dömer 8,10 på, det är fortfarande en känsla om varför blev det 8,10 och ska man lita på att det är rätt beslut?
Det känns som ett bekvämt resultat?

– Ja det är lite så. De ger mig en bättre position men rör inte medaljerna. Men man får helt enkelt lita på dem, det finns inte mer att göra nu.

Resultatet är ett nytt personligt rekord.
– Det är som jag sa innan, hade det inte varit för allt strul hade jag varit störtnöjd med en fjärdeplats på mitt första EM. Det är just hela situationen som fortfarande är ett stort frågetecken, varför de gjorde som de gjorde?
 
 
Mina kommentarer:
Man frågar sig med andan i halsen hur mätningarna kan gå till på detta ålderdomliga sättet. Skall man verkligen mäta längden av ett hopp efter en färgad linje som dragits upp i sanden? Det verkar ju inte klokt om det i detta teknikens tidevarv kan gå till på detta föråldrade sätt.
 
Jag tror dock stt den rena sanningen är något annat än det som nu kommit fram.

Kommentera här: