Curling VM

Sverige är i VM-final i curling.
 
 
 
Niklas Edin 
 
 

Efter 8–2 mot Japan i semifinalen ska lag Niklas Edin kämpa om guldet under söndag natt, svensk tid.

– Jag vill vinna. Det är därför jag idrottar, säger Edin i Eurosports sändning.
 
 
 
Elva segrar och en förlust. Så lyder lag Niklas Edins bländande facit efter tolv matcher av curling-VM i Lethbridge, Kanada.

Efter gruppsegern var svenskarna favoriter i semifinalen mot Japan, men riktigt hur enkelt de sopa hem matchen hade få väntat sig.

Lag Edin tog två poäng i första omgången och tre i femte. Efter att ha gått upp till 8–2 i åttonde omgången gav japanerna i lag Matsumura upp.
”Kan inte spela bättre”

– Det var en väldigt bra match. Vi pratar om de små detaljerna och den här gången gjorde vi rätt från start. Vi gjorde inga misstag, säger Niklas Edin i Eurosports sändning och kallar segern ”en fokuserad dag på jobbet”.

För Niklas Edin är det femte VM-finalen. För motståndet står vinnaren i semifinalen mellan Schweiz och hemmanationen Kanada och matchen går natten till måndag, svensk tid.

– Jag vill vinna. Det är därför jag idrottar. Jag hoppas bara att vi kan göra en till sån här match, för jag tror inte att vi kan spela bättre, säger Edin i Eurosports sändning.

Lag Edin består förutom Niklas av Oskar Eriksson, Rasmus Wranå, Christoffer Sundgren och Daniel Magnusson.
 
 
 Mina kommentarer;
Ett kag man kan kita på ända ut.
 
Curling ar kanske inte min favoritsport, men ett lag med de här framgångarna under flera år kan man inte bara glömma bort.
 
Det ger en stor heder till Sverige.

Kommentera här: