Översvämningar; Asien

Översvämningar i sydliga Asien påverkar 16 miljoner människor 
 
 
Omkring 11 miljoner människor i Indien har drabbats av översvämning
 
 
Mer än 16 miljoner människor har nu påverkats av sässongens översvämningar runt omkring områden i Syd Asien, enligt officiella rapporter.
 
Översvämningarna i Nepal, Bangladesh och Indien tros ha dödat omkring 500 människor och förväntas att förvärras.
 
Internationella Röda Korset och Röda Halvmånen (IFRC) säger att detta är en av de värsta mänskliga kriserna på många år.
Man fruktar för bristen på mat och utbrott av sjukdomar.
 

Dessa kvinnor söker skydd och hjälp efter översvämningarna i Bangladesh
 
 
Martin Faller, IFRCs vice regionala direktör, sade att mer än en tredjedel av Banglasesh och Nepal hade svämmats över, medan omkring 11 miljoner människor runt omkring i nrra Indiens stater också hade också påverkats.
 
 
Skador på jordbruksområdena i Nepal kommer att leda till en långvaig brist på mat
 
 
 Bangladesh, där nivån i floderna redan är rekordhöga, förväntas drabbas vidare när vattennivån stiger i de Indiska floderna under de kommande dagarna.
 
Direktören för "Rädda Barnen", Mark Pierce, sade att situationen där är fruktansvärt desperat.
 
 
Mina kommentarer:
Om man kan jämföra barnens situarion i denna del av Asien med hur migrantbarnen har det i europa så vet jag inte utan vidare vad som är värst.
Undrar dock om det inte är värst där borta i asien, där är det ju en definitiv kamp mellan liv och död.
 
Undrar vad våra stora organisationer gör i det här fallet? Jag tänker mest på Röda Krsets organisationer samt FN plus antagligen några som jag inte kommer ihåg.
 
Oavsett vad jag tycker så hoppas jag verkligen att någon tar tag i hela situationen. Översvämningar kan ju rimligen inte vara ovanliga i denna del av världen så här fordras insatser som kommer att ta många år att genomföra.
Min undran är om det över huvud taget skommer att ske något?
 
Om man skall se något positivt i allt detta så är det i så fall att det inte borde råda någon brist på vatte.

Kommentera här: