Hans Wallmark är ute och reser

I dagens Forum
 
I dagens Forum tar Hans Wallmark upp frågan hur Finland skall kunna hjälpa Sverige.
Jag kan inte annat än tycka att detta är en oerhrt dum fråga. Jag förutsätter att det måste vara Ryssland som är den stora boven, vem annats?
 
Jag kan ibte tänka mig att Ryssland skulle lämna Finland i lugn och ro inan de sulle anfalla Sverige.
 
Nu har det ju blivit svårare för Ryssland att slå till väster ut sedan de Baltiska staterna gått med i Nato, vilket de gjorde i sista minuten.
Att Balterna gick med i Nato måste otvivelaktigt varit ett stort bakslag för Ryssland då de nu inte kan behandla dessa länder på samma sätt som Ukraina och Krim eftersom detta skulle kosta dem alldeles för mycket.
 
Vi ser ju hur hjälplösa västländerna är när vi talar om vad som inträffat iUkraina och Krim. Det finns en stor vilja att vidta åtgärder, men man saknar mer eller möjligheter för detta om man skall hålla sig något sånär inom gränserna för vad man kan genomföra.
 
Att Ryssland mycket gärna skulle vilja "äga" da Baltiska staterna råder det ingen som helst tvekan om, men priset för att intrång där anses vara alltför högt på grind ab Natomedlemskapet.
 
Om Sverige skulle hotas av Ryssland skulle jag tro att Finland skulle agera till vår fördel, frågan är hur Balterna skulle reagera, men man skulle säkert ställa upp på vår sida i ordkriget som antagligen skulle förekomma i förväg och innerst inne tror jag att Balterna skulle ställa upp materiellt också.
 
Nu har jag lite svårt att tänka mig ettscenario som detta, vad jag menar är att jag inte tror att Ryssland skulle "hoppa över" Balterna om de skulle få för sig att hota eller anfalla Sverige.
 
Att Balterna så snabbt gick med i Nato kan vi i dag tacka Gud för eftersom detta alldeles säkert har hållit Ryssarna borta från möjligheterna att på ett enkelt sätt få tillgång till Östersjön.
 
Undrar hur de tänker när det gäller Gotland. Att "äga"Gotland vore naturligtvis en riktig godbit för dem. Nu har ju Sverige i varje fall börjat gygga ett visst försvar där vilkrt i alla fall på något sätt förbättrat situationen för oss.

Kommentera här: