Batra News

 Anna Kinberg Batra lämnar politiken
 
 
 
 

Den avgående M-ledaren kommer inte att kandidera till riksdagen inför valet 2018.
– Det är svårt att motivera sig att göra en ny totalsatsning till riksdagen, säger hon till Aftonbladet.
 
Den 1 oktober ska Moderaterna välja ny partiledare. Då har det gått drygt en månad sedan Anna Kinberg Batra meddelade att hon avgår. Beskedet kom efter en lång tid av sjunkande opinionssiffror och hård kritik från partikamraterna.
 
Nu står det klart att Kinberg Batra inte bara lämnar partiledarposten, hon kommer också att helt säga adjö till politiken. Hon ger nu beskedet att hon inför valet 2018 inte kommer att kandidera för att återigen bli invald från valkretsen Stockholms län.
– Det har jag bestämt mig för att inte göra. Jag är stolt över det förtroende jag fick, både som partiledare och för att sitta i riksdagen för Stockholms län. Men efter nästa val ser jag fram emot att göra något annat, säger hon.
”Jag gav det här allt jag hade”
 
 
Mina kommentarer;
Att Batra sparkas som partiledare r ju ett känt faktum. Det hon nu säger är den naturliga konsekvensen av henne misslckade inhopp som moderaternas partiledare samt ledare för aliansen. Punkt och slut på denna saga.
 
Vad kommer nu att hända inom partiet och inte minst inom aliansen.
 
Det väl nu mucket troligt att den nye ledaren kommer att bli Ulf Kristoffersson, under förutsättning att partiet inte kommer på andra tankar.
 
Nästa fråga jag ställer mig är, kommer han att fortsätta den politik som Batra förde, eller kommer han med en ny politik?
Han borde tycker jag komma med något nytt i stället för att fortsätta en politik som visade sig inte vara gångbar varken inom partiet eller hos övriga väljare.
Nu skall vi inte glömma bort problemet med "personen" Batra.
 
Så måste ju aliansen få en ny ledare och som det ser ut nu borde det bli Centerpartiets ordförande Annie Lööf.
 
Nu är jag inte insatt i vilka reglementen som gäller så det skulle kunna tänkas bli Krisyoffersson som ändå erhåller posten. Hur det än blir så kommer han säkert att få gå en holmgång med Lööf.
 
 

Kommentera här: