Vi behöver SFS!

Vad SFI är vet väl alla i dag
 
 
Att SFI betyder Svensla för invandrare är i dag inget nytt, men vad är då SFS?
 
Att det är viktigt för invandrarna att lära sig svenska är något som i dag är alldeles självklart. Våra invandrare måste ju så fort som möjligt etablera sig i det nya landet och att kunna göra sog förstådd är naturligtvis en av de viktigaste ingredienserna för detta.
 
Nå men SFS då vad betyder det?
 
Tyvärr betyder det svenska för svenskar.
 
Jag har under ganska lång tid varit irriterad på när vi svenskar använder dessa evinnerliga främmande ord alldeles för ofta.
 
I dag på morgonen i TV1 intervjuades två damer som representerade någon typ av sport och ideligen använde de sig av ordet "event".
 
Det kom flera främmande ord ur deras munnar bland annat "community" vid ett par tillfällen och jag började faktiskt undra om damerna var invandrare, men så var det ju inte.
 
Att fämmande ord används är ingen nyhet alls. Jag tittar/lyssnar varje dag på Forum i TV2 och där förekommer alldeles för ofta detta otyg med att riksdagsledamöterna använder främmande ord.
 
Undrar om de gör detta för att på något sätt göra sig märkvärdiga eller är det helt enkelt  en kunskaosmiss hos dem?
 
Jag anser att detta är en av de saker som SVT verkigen borde ta itu med när det gäller såväl de egna medarbetarna samt även de gäster som bjuds in för att delta i programmen.
 
Jag skulle tyvärr tro att mina förhoppningar inte kommer att infrias.

Kommentera här: