Nord Korea

Nord och Sydkoreanska familjer återförenas 
 
 
 
Lee Chun-ja med en bild på sitt bröllopp hon tänkt överlämna till sina släktningar i Nord Korea
 
 
 
En grupp äldre Syd Koreaner reser in i Nord Korea för att träffa släktingar vilka de inte träffat sedn Korea Kriget 1050 - 1953.
 
Kriget lämnade den Koreanska halvön delad och människor som bodde på den norra delen kunde inte längre resa ut ur landet.
 
De två Koreanska delarna, vilka tekniskt sett fortfarande är i krig med varandra, har organiserat en återförening.men detta är första gången på tre år.
 
 
Sydkoreanerna blev valda genom lottdragnaing - den äldsta av dem var 101 år gammal.
 
 
Förmånga kommer detta att bli sista gången som de kommer att träffa sina släktingar 
 
 
"Jag är över 90 år så jag vet inte hur länge jag komer ett leva" Moon Hyun-sook berättade detta för Reuters. Hon hade rest för att träffa sina yngre systrar.
 
 
Jag är väldigt glad för att jag blev utvald den här gångaen. "Jag går på moln nu".
 
 
Mina kommentarer:
Jag tycker det är minst sagt märkligt att ett land kan utestänga sina medborgare från att resa ut och träffa sina släktingar, ja märkligt att de äver huvud taget kan behandla människor på detta sätt.
 
Detta beteende styrker min önskan att det skall finnas en högra makt som står över alla mer eller mindre bra regeringar.
 
Det skulle knna varra så att FN tilldelades denna rättighet och naturligtvis utan att något av våra länder på jorden har rättighet säga nej till något beslut av detta FN.
 
Inget land skall inte ha någon rätttighet att utträda utan alla skall automatiskt vara med.
 
Hur detta skall orgabiseras? Ja det är en intressant fråga, men nget är ju omöjligt sägs det.
 
Vad lever vi i för värld?

Kommentera här: